Zysk netto Grupy Swatch w 2023 roku wzrósł o 8,1 proc., do poziomu 890 mln franków szwajcarskich. Grupa optymistycznie patrzy na rok 2024 rok i liczy na wzrost sprzedaży marki Omega, która jest oficjalnym chronometrażystą olimpiady w Paryżu. Spodziewany jest też wzrost sprzedaży zegarków w niższym i średnim przedziale cenowym.
W 2023 r. sprzedaż Grupy Swatch wzrosła o 12,6 proc. przy kursach stałych, lub o 5,2 proc. przy kursach bieżących, do poziomu 7,88 mld franków szwajcarskich. Na wyniki grupy negatywny wpływ miało umocnienie się kursu franka szwajcarskiego, skutki różnic kursowych szacowane są na 554 mln franków.
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 1,19 mld franków, wobec 1,15 mld franków w roku 2022. Zysk netto grupy wzrósł o 8,1 proc. do poziomu 890 mln franków, dla porównania, w 2022 r. zysk był na poziomie 823 mln franków.
Inwestycje grupy podwoiły się do wysokości 803 milionów franków, z czego ponad 300 milionów zainwestowano w urządzenia produkcyjne, a 220 milionów w nieruchomości handlowe i rozwój detalicznej sieci sprzedaży.
W 2023 roku w Grupie Swatch utworzono 1 541 nowych miejsc pracy, z czego 802 w Szwajcarii. Liczba pracowników grupy na całym świecie wzrosła do poziomu 33 602 osób na koniec 2023 r.
Współpraca własnych marek napędza sprzedaż
Pomimo trudnego otoczenia walutowego i zwiększonych inwestycji w marketing, segment zegarków i biżuterii (w tym obszar produkcji) utrzymał tę samą wysoką marżę operacyjną co rok wcześniej, na poziomie 17,2 proc.
Grupa Swatch wskazuje na rosnącą sprzedaż eksportową swoich zegarków. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży osiągnięto na kluczowych rynkach Azji, czyli w Hongkongu, Makao, Tajlandii, Indiach, Japonii i Chinach. W Europie odnotowano jednocyfrowy wzrost sprzedaży, chociaż w samej Szwajcarii sprzedaż gwałtownie wzrosła o ponad 30 proc.
W Ameryce północnej utrzymała się silna tendencja wzrostowa, a marki Omega, Tissot i Swatch biją sprzedażowe rekordy.
Popyt na MoonSwatch, czyli wspólną kolekcję Omega i Swatch, utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie przez cały rok. Jak zapewniono, podczas okresowych wyprzedaży sklepy Swatch były praktycznie oblegane przez klientów.
Chcąc powtórzyć sukces współpracy marek Omega i Swatch, grupa zadecydowała o współpracy marek Blancpain i Swatch. Swatch to marka popularna, a Blancpain to marka prestiżowa, jest uznawana za jedną z najstarszych marek zegarmistrzowskich na świecie, której korzenie sięgają 1735 r.
Efekty tej kooperacji zobaczyliśmy we wrześniu 2023 r. w postaci kolekcji Scuba Fifty Fathoms, która - jak zapewnia grupa - odniosła ogromny sukces na skalę światową. W następstwie tego sama marka Blancpain odnotowała znaczny wzrost sprzedaży. Nick Hayek, prezes Grupy Swatch powiedział, że sprzedaż we własnych sklepach Blancpain wzrosła o ponad 25 proc. od czasu rozpoczęcia współpracy ze Swatch. Jak dodał, w przypadku niektórych modeli Blancpain podaż nie nadąża za popytem.
Gorsza pozycja w zegarkach luksusowych?
W 2023 r. rekordowy wzrost sprzedaży, sięgający ponad 60 proc., zanotowała marka Swatch, za którą uplasowały się Longines, Tissot i biżuteryjno-zegarkowa marka Harry Winston, które również zanotowały wzrost dwucyfrowy.
Część ekspertów zwraca uwagę na słabszą sprzedać luksusowych marek z Grupy Swatch, jak Breguet i Blancpain. W tym czasie inne prestiżowe szwajcarskie marki chwalą się dużym wzrostem sprzedaży. Nick Hayek w wypowiedzi dla szwajcarskiej telewizji RTS komentuje, że duży wzrost sprzedaży luksusowych zegarków jest niebezpieczny, ponieważ opiera się na przesadnych podwyżkach cen, a co za tym idzie, na coraz mniejszej bazie klientów.
Udział sprzedaży detalicznej segmentu zegarki i biżuteria w całości przychodów Grupy Swatch wzrósł do prawie 45 proc. Średnia sprzedaż na sklep wzrosła o 20 proc. rok do roku.
Obiecujące perspektywy na rok 2024
Grupa Swatch przewiduje doskonałe możliwości dalszego wzrostu sprzedaży w 2024 r. Prognozy mówią, że marka Harry Winston w 2024 r. przekroczy miliard franków sprzedaży.
Marki Swatch, Tissot oraz Longines nadal mają się silnie rozwijać w segmencie niższych i średnich cen. Grupa rozpoczęła rok bardzo mocno, od światowej premiery 11 stycznia 2024 r. modelu Scuba Fifty Fathoms „Ocean of Storms”.
Grupa Swatch wielkie nadzieje wiąże także z marką Omega, która jest oficjalnym chronometrażystą Igrzysk Olimpijskich, jakie na przełomie lipca i sierpnia odbędą się w Paryżu.
Przy tej okazji marka Omega będzie obecna w mediach na całym świecie.
W ocenie grupy w 2024 r. Ameryka i Japonia nadal będą stwarzać świetne perspektywy rozwoju dla poszczególnych marek. W Chinach Grupa Swatch spodziewa się zwiększonego popytu swych marek w niższych i średnich segmentach cenowych. Część analityków studzi jednak te prognozy i wskazuje, że negatywnie na grupę może wpłynąć utrzymująca się inflacja i pozostająca w zastoju gospodarka Chin.
Więcej najnowszych informacji z branży i świata zegarków tu: wiadomości branżowe.
Jacek Ciepiela
11:12 13.02.2024Wiadomości
Grupa Swatch. Podsumowanie 2023 i obiecujące perspektywy
Tagi:
REKLAMA
Bransolety NSA – co oznaczają tajemnicze trzy litery?
NSA, te trzy literki prawdopodobnie wielu z Was nie mówią nic, dlatego postanowiłem podzielić się z Wami jedną z tajemnic przemysłu branży zegarmistrzowskiej przełomu lat ...
Zegarki garniturowe - klasyczne, proste i eleganckie. Czy mniej znaczy więcej? Część 1
Czy klasyczne, proste i eleganckie zegarki, zwane w uproszczeniu garniturowymi, są jeszcze komukolwiek potrzebne? W końcu coraz rzadziej nosimy garnitury i krawaty, okreś ...
Wizyta w Muzeum Zegarków Niemieckich w Glashütte
Niedawno miałem przyjemność odwiedzić jedno z miejsc, które powinno znaleźć się na "Zegarkowym Szlaku Historycznym" każdego miłośnika i pasjonata czasomierzy mechanicznyc ...
GPHG 2023 - prezentujemy wybrane, nagrodzone zegarki
Jak co roku, także w 2023 byliśmy świadkami najważniejszego wydarzenia w świecie zegarmistrzostwa, jakim jest gala “Grand Prix d'Horlogerie de Genève”. GPHG odbywa się na ...
Recenzja: Alpina Alpiner Extreme Automatic 41 mm
W 2022 roku pisaliśmy o nowości od szwajcarskiej firmy Alpina, w kolekcji bodaj najbardziej charakterystycznej dla tej marki, Extreme. Zegarki z serii Extreme zawsze robi ...
Wystawa „Zegarki Błonie w 70. rocznicę powstania Zakładów Mechaniczno-Precyzyjnych w Błoniu”
Muzeum Ziemi Błońskiej w Błoniu, Klub Miłośników Zegarów i Zegarków, oraz Cech Złotników, Zegarmistrzów, Optyków, Grawerów i Brązowników miasta stołecznego Warszawy, zapr ...
Zegarek rockandrollowy. Jaquet Droz The Rolling Stones Automaton - Only Watch 2023
Aukcje Only Watch to pomysł Luca Pettavino, zrealizowany pierwszy raz z sukcesem w 2005 roku i powtarzany do dziś. Only Watch zostało objęte patronatem księcia Alberta II ...
Zegarki vintage: Omega Geneve Automatic Day-Date – specjalna edycja na polski rynek
Kolejny czasomierz prezentowany w ramach cyklu „zegarki vintage” to Omega Geneve Automatic Day-Date z polskim kalendarzem. Jest to jeden spośród wielu modeli tej szwajcar ...
Video recenzja: Tissot T-Touch Connect Sport
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka T-Touch Connect Sport marki Tissot. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recen ...
Zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grupa VRG w 2023 r. wypracowała 101,7 mln zł zysku, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Wyniki grupy uratowała marka W.Kruk, sprzedająca m.in. luksusowe zegarki. Druga - ...
Renaud Tixier - Monday. Dwóch wizjonerów, jeden nowy, niecodzienny zegarek
Historia powstawania wielkich marek zegarmistrzowskich w prawie stu procentach opiera się na wizji osób marzących o tym, aby stworzone przez nich zegarki zdobiły nadgarst ...
Recenzja: Aviator Swiss Made Airacobra GMT
Zegarki typu "flieger" to wzór czytelności, forma podporządkowana funkcji, kontrast i duże cyfry, wszystko dla zapewnienia łatwości odczytu czasu, zarówno w dzień jak i w ...